«Man lærer mer av å granske sine beste erfaringer enn å kartlegge sine feil.» For å gjøre dette må vi voksne i barnehagen flytte oppmerksomheter bort fra korreksjon og heller sette fokus på synliggjøring og bekreftelser av alt det som går bra i hver krik og krok i barnehagen.
«Det man retter oppmerksomhet mot, får man mer av» er en annen viktig læresetning innenfor LØFT. I praksis gjøres dette blant annet ved å gi ros til den som sitter fint ved bordet, i stedet for å irettesette den som sitter urolig, eller ved å gi positiv respons til barnet som deler, låner bort, hjelper og trøster. Et mål er å «ta barnet på fersk gjerning» mens de gjør positive handlinger, og heie fram dette.
Vi går på «lysglimtjakt» hos barna for å finne ut av hva barnet lykkes med, greier, tar initiativ til, sier og gjør. Dette fordi vi ønsker å gi barnet sjansen til å utvikle den beste utgaven av seg selv - godt støttet av voksne veiledere.